این مقاله ترجمه ای است از مقاله ای که اصل آن را می توانید به صورت رایگان از اینجا دریافت کنید. فایل زبان انگلیسی 9 صفحه و مربوط به سال 2018 می باشد. برای دریافت ترجمه مقاله پس از عضویت در سایت می توانید ترجمه مقاله را به صورت فایل WORD دانلود نمایید. برای مشاهده سایر مقالات ترجمه شده سایت مدیر اینجا را کلیک کنید. هدف این مقاله ارزیابی سیر تحول پژوهش های مربوط به برند مشتری می باشد که در طی چند دهه گذشته انجام شده است. در مقاله پیش رو، پژهشگران به ارزیابی مقالات منتشر شده از دهه 1980 تا 2010 خواهند پرداخت. این تحقیق نشان می دهد که پژوهش های مربوط به رابطه برند مشتری، مراحل تکاملی متفاوتی را گذرانده است. دهه اول به عنوان یک دوره در حال ظهور این مفهوم، با عنوان یک تشابه استعاره ای از پژوهش روابط بین فردی در نظر گرفته می شود. مرحله دوم به عنوان ریشه یابی سریع این مفهوم از طریق یافته های تحقیقاتی مختلف مورد توجه قرار می گیرد. دهه سوم با گسترش شاخه های این مفهوم در زمینه های مختلف شناخته می شود. و در نهایت، در سال های اخیر مشخص شد که این مفهوم به کمک کشور های مختلف و دسته بندی های محصول به همراه بررسی منابع و عواقب آن گسترش یافته است. این تحقیق در نوع خود منحصر به فرد است زیرا فقدان تحقیقات در رابطه با برند مشتری نیاز به یافتن گرایش های تکاملی دارد. این تحقیق برای محققان حاضر و آینده مهم است چرا که آن ها یک سناریوی کلی از پژوهش رابطه برند مشتری، وضعیت فعلی و روند های پژوهش به دست خواهند آورد که به آن ها جهت تحقیقات آینده را نشان می دهد.