یکی از مهمترین مشکلاتی که شرکت های برق به طور مداوم با آن سروکار دارند، مسأله وصول مطالبات می باشد . چرا که این شرکتها جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز بخش عملیات جاری و اجرای طرحها و پروژه های خود به منابع حاصل از فروش انرژی تکیه دارند .به طوری که شواهد نشان می دهد، طی سال های گذشته، بخش عمده وصول مطالبات شرکت، به دلیل عدم پرداخت به موقع آن از سوی مشترکین، دچار وقفه چندین ساله شده و تکرار مداوم پیگیری وصول مطالبات باعث کاهش کارایی و اثربخشی این اقدام شده است. در پژوهش حاضر سعی شده است عوامل مؤثر بر وصول مطالبات با استناد به پژوهش های پیشین و نظرات اساتید دانشگاه، کارشناسان و خبرگان شناسایی شده و سپس به کمک روش تحلیل سلسله مراتبی یا AHP اولویت بندی شده¬اند. نتایج تحقیق بیانگر اهمیت و اولویت بالاتر بعد مربوط به نحوه پرداخت بدهی بهای برق مصرفی می¬باشد. در امتیاز دهی و اولویت بندی راهکارها و گزینه های مربوط به نحوه پرداخت بهای قبوض برق، به ترتیب تقسیط بدهی با در نظر گرفتن بهره اقساط آنها، قرار دادن دستگاه کارت خوان سیار در اختیار مامورین تشخیص، پرداخت بهای برق به صورت کارت اعتباری (پیش فروش برق)، تقسیط بدهی بدون در نظر گرفتن بهره اقساط آن و برداشت بهای قبض برق از حساب بانکی یارانه رتبه های اول تا پنجم این اولویت بندی را به خود اختصاص دادند.