فناوری، نه تنها بعد مهمی در توسعه و رشد ملی کشورها به شمار میرود، بلکه عامل موفقیت و بقای سازمانها در جهان رقابتی کنونی است. چالشی که امروزه سازمانهای علمی و فناوری با آن مواجهاند این است که چگونه ایدهها را به محصولات و خدمات قابلعرضه در بازار تبدیل کنند. تجاریسازی تحقیقات، فرآیندی است که دانش تولید شده در سازمانهای تحقیقاتی را به محصولات قابل عرضه در بازار یا فرآیندهای صنعتی تبدیل میکند. در این مقاله با مرور ادبیات، عوامل مؤثر بر موفقیت تجاریسازی استخراج و طی نظرسنجی از خبرگان عوامل بااهمیت در چهار بعد فناوری، سازمان، بازار و محیط طبقهبندی شدند، سپس تأثیر این عوامل بر موفقیت تجاریسازی ازنظر کارشناسان و متخصصان فعال در پژوهشگاهها، مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که عوامل، بازار، سازمان، محیط و فناوری به ترتیب مؤثرترین عامل بر موفقیت تجاریسازی پروژههای توسعه فناوری میباشند.