شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
یکشنبه 04 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 10,211
بازدید دیروز: 26,897
بازدید کل: 157,691,111
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 59
کاربران حاضر: 59
تأثیر ساختار بوروکراسی بر کیفیت ارائه خدمات در بیمارستانهای دولتی
چکیده:
سازمان بیمارستان به عنوان بزرگترین و پر هزینه ترین واحد عملیاتی در سازمان بهداشت و درمان محسوب می شود که سهم قابل توجهی از کارکنان تحصیلکرده در رشته های گروه پزشکی را به خود اختصاص می دهد . اداره امور بیمارستانی و هماهنگی در بخشهای مختلف آن بخصوص با توجه به محدودیت منابع و رشد فزاینده تقاضا در ارتباط با کیفیت خدمات بیمارستانی و در نهایت سلامت جامعه از مقوله های بسیار مهم می باشد . بوروکراسی سازمانی یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار بر کیفیت ارائه خدمات در هر سازمان است ، چه بسا بسیاری از مشکلات سازمانی به دلیل موانع و معایبی است که در عرصه فعالیت ها و وظایف بوروکراسی وجود دارد .در این مقاله که یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است ، ابتدا به مفهوم بوروکراسی حرفه ای ، سازمان بیمارستان و کیفیت خدمات پرداخته شده ، سپس در مورد تاثیر بوروکراسی حرفه ای بر کیفیت ارائه خدمات در بیمارستانهای دولتی بحث گردیده است .این مقاله تحقیقی در پی پاسخگویی به این سوال است که آیا بین ساختار بوروکراسی حرفه ای حاکم بر بیمارستانهای دولتی و کیفیت ارائه خدمات رابطه وجود دارد ؟ به منظور پاسخگویی به این سوال با توجه به اینکه ساختار بیمارستان از نوع بوروکراسی حرفه ای است ، فرضیات تحقیق تنظیم گردید و به بوته آزمون نهاده شد .در این پژوهش رابطه بین برخی از مشخصه های ساختار حرفه ای بیمارستان( استاندارد کردن مهارتها ، بکارگیری موثر حرفه ایها ،هماهنگی ستاد پشتیانی و بخشهای علمیاتی ، مشارکت حرفه ایها ، قدرت حرفه ایها و نظارت حرفه ایها( ، با کیفیت ارائه خدمات بررسی شد .جامعه آماری شامل بیماران ترخیص شده و مدیران عملیاتی در بیمارستانهای دولتی شهر شیراز می باشد که تعداد آنها شامل 13 واحد بیمارستانی است . ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو نوع پرسشنامه سنجش کیفیت توسط بیماران و سنجش ساختار بیمارستان توسط مدیران عملیاتی می باشد . نتایج حاصله از تحقیق نشان می دهد که بین کیفیت ارائه خدمات و ساختار بوروکراسی حرفه ای بیمارستان رابطه وجود دارد
کلید واژه: بوروکراسی حرفه ای، سازمان بیمارستان، کیفیت خدمات
نویسنده(گان): علیرضا شیروانی، مژگان شرفیان
منبع: چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع: بازاریابی
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1385
تعداد صفحات: 14
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.