موضوع غیبت شغلی عاملی مهم و بحرانی سازمان، هزینههای مالی زیادی را به بار میآورد. نظر به ضرورت حل مسئله مذکور، این پژوهش از قدرت روششناسی کیو در همآمیزی روشهای کمی و کیفی جهت دستیابی به ذهنیت کارکنان بهره جسته شده است. پس از ارائه تئوریها و تجربیات ارزنده برخی از اندیشمندان مدیریت و جامعهشناسی، تلاش شده است تا عوامل با اهمیت علل غیبت از خدمت کارکنان مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از تحلیل عاملی بر مبنای فرد، ذهنیت افراد مختلف نسبت به موضوع شناسایی شود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شاغل رده میانی سازمان مورد مطالعه میباشند. در این راستا پس از رجوع به ادبیات پژوهش مبنی بر دلایل غیبت با سه نفر از متخصصان سازمانی و دوازده نفر از خبرگان دانشگاهی مصاحبه، تعداد 40 گزینهکیو شناسایی و توسط مشارکتکنندگان اولویتبندی شد. بر این اساس تعداد پنج عامل شناسایی شد که در مجموع نشاندهنده اهمیت پرداخت بر مبنای عملکرد، تدوین شاخصهای اصولی برای ارزیابی عملکرد، افزایش هویت شغل از طریق باز تعریف، اطلاعرسانی و شفافیت در تدوین و پیادهسازی ساختار سازمانی میباشند. ساختار سازمانی مورد توجه زیادی قرار داشته است که در هیچ یک از پژوهشها به صورت جزئی مورد بررسی قرار نگرفته و ساختار سازمانی به عنوان پایه رضایت، نگرش و انتظارات از یک سازمان عنوان شده است.