شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 2,269
بازدید دیروز: 19,379
بازدید کل: 151,855,813
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 44
کاربران حاضر: 44
آسیب شناسی رقابت پذیری گردوی ایران در بازارجهانی در بستر نظریه مزیت رقابتی ملت ها
چکیده:

از عوامل عقب افتادگی کشورهای در حال توسعه اتکائ آنها به صادرات تک محصولی و سرمایه گذاری بر روی یک محصول که اتفاقا از منابع معدنی تجدید ناپذیر است ، می باشد. ضرورت فرار از این وضعیت، مطالعه بر روی رقابت پذیری سایر محصولات و تولیدات را ایجاب میکند . برای بررسی رقابت پذیری یک محصول ، در سال 1990 مایکل پورتر نظریه ای را با عنوان نظریه مزیت رقابتی ملت ها که با نام مدل الماس گون پورتر نیز مشهور است ارایه داد، نظریه ی مذکور که تلفیقی از اقتصاد بین الملل و مدیریت استراتژیک است با ارایه شش عامل ( نهاده های تولید ، استراتژی شرکت ها، تقاضای داخلی ،خصوصیات صنایع پشتیبان، دولت و وقایع اتفاقی) به دنبال پاسخی برای این سوال که چرا کشوری در صادرات محصول و محصولاتی موفق است؟،می گردد. علی رغم سهم بالای کشور ایران در کشت و تولید گردو ، این کشور وضعیت مناسبی در بین صادر کننده گان جهانی ندارد. در این تحقیق تلاش کردیم تاثیر عوامل مدل الماس پورتر بر مزیت رقابتی گردوی ایران ،اندازه گیری و رتبه بندی گردد تا ضمن آسیب شناسی صادرات این محصول گامی به سوی تنوع صادرات و کاهش وابستگی به منابع نفت و گاز بر داشته شود.

کلید واژه: صادرات گردوی ایران، مزیت رقابتی ، مدل الماس مایکل پورتر
نویسنده(گان): سیاوش واشقانی فراهانی (فرستنده) ، سهیل سرمد سعیدی
منبع: ارسالی نویسنده
موضوع: بازرگانی و تجارت
دسته: مقالات متفرقه
سال انتشار: 1397
تعداد صفحات: 14
قیمت (تومان): 8000
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.