از عوامل عقب افتادگی کشورهای در حال توسعه اتکائ آنها به صادرات تک محصولی و سرمایه گذاری بر روی یک محصول که اتفاقا از منابع معدنی تجدید ناپذیر است ، می باشد. ضرورت فرار از این وضعیت، مطالعه بر روی رقابت پذیری سایر محصولات و تولیدات را ایجاب میکند . برای بررسی رقابت پذیری یک محصول ، در سال 1990 مایکل پورتر نظریه ای را با عنوان نظریه مزیت رقابتی ملت ها که با نام مدل الماس گون پورتر نیز مشهور است ارایه داد، نظریه ی مذکور که تلفیقی از اقتصاد بین الملل و مدیریت استراتژیک است با ارایه شش عامل ( نهاده های تولید ، استراتژی شرکت ها، تقاضای داخلی ،خصوصیات صنایع پشتیبان، دولت و وقایع اتفاقی) به دنبال پاسخی برای این سوال که چرا کشوری در صادرات محصول و محصولاتی موفق است؟،می گردد. علی رغم سهم بالای کشور ایران در کشت و تولید گردو ، این کشور وضعیت مناسبی در بین صادر کننده گان جهانی ندارد. در این تحقیق تلاش کردیم تاثیر عوامل مدل الماس پورتر بر مزیت رقابتی گردوی ایران ،اندازه گیری و رتبه بندی گردد تا ضمن آسیب شناسی صادرات این محصول گامی به سوی تنوع صادرات و کاهش وابستگی به منابع نفت و گاز بر داشته شود.