شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
سه شنبه 07 اسفند 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 3,661
بازدید دیروز: 34,389
بازدید کل: 160,505,007
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 192
کاربران حاضر: 193
کاربرد استعاره در شناخت سازمان
چکیده:
هر تئوری مدیریتی بر مبنای زاویه دید خاص ارائه دهنده آن بنا شده است یا به عبارت دیگر ارائه کننده تئوری استعاره ای از سازمان را به عنوان پیش فرض در ذهن دارد که با توجه به آن، از روش خود دفاع می نماید.استفاده از استعاره ها جهت شناخت سازمان اولین بار توسط گرت مورگان ، تئوریسین مدیریت معرفی شد. مقاله حاضر ضمن تشریح استعاره های مهم در زمینه خواندن و فهم سازمانها، سعی در عملیاتی کردن نحوه این خواندن از طریق استعاره های مختلف نموده است. روش ارائه شده توسط مورگان یک روش کاملاً کیفی می باشد که استفاده از آن نیاز به تخصص زیادی دارد. در این مقاله سعی شده است با استفاده از طراحی پرسشنامه برای 3 متافور ماشین، موجود زنده و مغز استفاده از استعاره ها ساده تر شده و کارشناسان با آشنایی مقدماتی با این روش امکان استفاده از آن را داشته باشند. علی رغم بحث های مفصلی که در مورد این استعاره ها در ادبیات مدیریت صورت گرفته، کمتر شاخصهایی برای اندازه گیری و شناخت وضعیت سازمان در مطابقت با هر کدام از استعاره ها ارائه گردیده است. آن میزان از شاخصهایی نیز که در مقالات مختلف ارائه گردیده اند به صورت نامنظم و پراکنده بوده که استفاده از آنها را مشکل می نماید. مقاله حاضر به دنبال آن است که با بررسی هر استعاره، مجموعه ای مدون و به عنوان مقدمه ای نسبتاً کامل و جامع از شاخصها برای ارزیابی از زاویه آن استعاره ارائه نماید. برای این منظور پس از مرور ادبیات، سؤالات مرتبط با سه استعاره استخراج شده است. پس از طبقه بندی سؤالات استخراج شده، در نهایت در هرکدام از موضوعات جمع بندی صورت گرفته و برای بررسی هر استعاره یک مجموعه چک لیست پیشنهاد شده است. هدف از پرسشنامه ها آن است که میزان نزدیکی سازمان با هر یک از استعاره ها سنجیده شود. به منظور ارزیابی چک لیستها و تبدیل آن ها به پرسش نامه، سازمان هایی مشخص انتخاب گردیده است که به صورت موردی از طریق استعاره ها تحت بررسی قرار گرفتند. بررسی انجام شده به اصلاح پرسشنامه انجامید.
کلید واژه: استعاره های سازمانی، ارزیابی، شناخت سازمان
نویسنده(گان): سید علیرضا فیض بخش، شهرزاد روحانی، مسعود طالبیان، بابک محمودی، علی فرهمند
منبع: چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع: رفتار سازمانی
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1385
تعداد صفحات: 17
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.