کیفیت زندگی کاری فرآیندی است که به واسطه آن همه اعضای سازمان از طریق مجاری ارتباطی باز و متناسبی که برای این مقصود ایجاد شده است در تصمیم هایی که بر شغلشان به خصوص بر محیط کارشان بطور کلی اثر می گذارد، به نوعی دخالت می یابند و در نتیجه مشارکت و رضایت شغلی آنها بیش تر می شود و فشار عصبی ناشی از کار برایشان کاهش می یابد. در واقع کیفیت زندگی کاری نمایان کننده ی نوعی فرهنگ سازمانی و شیوه مدیریت است که کارکنان بر اساس آن احساس مالکیت، خودگردانی و عزت نفس می کنند. کیفیت زندگی کاری که به صورت دو جانبه به کیفیت زندگی وابسته و غیرقابل تفکیک است، یکی از خاستگاه های اصلی در توسعه سازمانی است که خود ترکیب علم، هنر، تجربه، معرفت و دانش و نهایتاً عقل سلیم انسانی است.