بانکداری به روش سنتی باعث شده هر ساله هزینههای هنگفتی صرف چاپ اسکناس جدید و اوراق شود. بانکداری الکترونیک میتواند یکی از راههای اصلی از میان برداشته شدن اینگونه هزینهها باشد. در این راستا ابتدا به بررسی سیر تحول بانکداری میپردازیم، سپس بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، و بررسی شیوه بانکداری کشورهای توسعه یافته و بانکداری داخلی راهکارهایی ارائه میشود که این راهکارها در این تحقیق، حاصل پژوهشی میدانی از طریق پرسشنامه استاندارد در بانکهای تجارت شیراز میباشد که در مدت 8 ماه انجام شده است، که در صورت پذیرش از طرف بانکها میتوان از نظر کیفیت با بانکهای کشورهای توسعه یافته رقابت کرد. یکی از این راهها، هوشمندسازی سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در جهت بررسی گردش حسابهای مشتریان به منظور تعریف و تفکیک آنها به مشتریان ویژه و عادی و ... برای مشارکتهای اقتصادی میباشد. تلفیق سیستمهای اطلاعاتی و تکنولوژی با بانکداری، میتواند به مزیت رقابتی این سازمان در داخل کشور، و خدمات قابل قیاس با بانکداری در خارج از کشور منجر شود. بنابراین متمنی است که اگر این راهکارها از جانب بانک مورد پذیرش قرار نگیرد، سازمان دیر یا زود محکوم به شکست خواهد شد.