در طول اعصار و قرون، کشاورزی دچار تغییرات گوناگونی شده و همواره انسان مهمترین عامل تغییر در آن بوده است. در قرنهای اخیر به علت رشد روزافزون جمعیت، نگرش اولیه انسان به طبیعت که نگرشی دوستانه بود جای خود را به تعاملی یک جانبه و برعلیه طبیعت داد. طی دو دهه گذشته افزایش آگاهیهای محیطی همراه با نگرانی مردم در ارتباط با سلامت مواد غذایی، باعث ایجاد سوالاتی در ذهن مردم ازکشاورزی مدرن شده است. به سختی میتوان گفت که چه تعداد از مردم کشورها به مسمومیتها و پیامدهای ناشی از آفتکشها و سایر مواد شیمیایی مورد استفاده در فعالیتهای کشاورزی مبتلا میشوند. در این مقاله، محقق به شکل مروری، به بررسی تاریخچه کشاورزی و دامپروری ارگانیک، اهمیت آن، جایگاه تولیدات ارگانیک در ایران و جهان، آمیخته بازاریابی محصولات ارگانیک، موانع و محدودیت های کشاورزی ارگانیک و همچنین مرور نتایج چندین پژوهش داخلی و خارجی در زمینه بازاریابی ارگانیک پرداخته است.