در هزاره جدید یا عصر جدید اصطلاحات گوناگونی مثل عصر فراصنعتی یا عصر اطلاعات یا موج سوم یا جامعه دانشی برای توصیف وضعیت کنونی به کار می روند صرف نظر از اصطلاحات مذکور، اغلب صاحب نظران معتقدند که یکی از موضوعات مهم مطرح شده در این دوره مفهوم مدیریت دانش است. نیاز به مدیریت دانش بر اساس رشد ادراک جامعه تجاری از این واقعیت سرچشمه می گیرد که دانش در عملکرد سازمانی و دسترسی به مزیت رقابتی پایدار، عنصری مهم تلقی می شود. در بسیاری از سازمان ها، نیاز برای اجرای به اشتراک گذاری دانش پذیرفته شده است، اما در اغلب اوقات در عمل این باور وجود دارد که برای اجرای مناسب و موفق مدیریت دانش به پیاده سازی سیستم فناوری اطلاعات پیچیده و گران قیمتی نیاز است که هزینه های آن بر دوش سازمان سنگینی خواهد کرد. به رغم اهمیت رو به رشد شیوه های به اشتراک گذاری دانش برای رقابت سازمان ها، عامه افراد و مدیران سازمان ها، گاه در به اشتراک گذاشتن دانش مردد می باشند که این امر، مدیریت دانش را در دستیابی به اهداف و ارائه نتیجه ای مثبت دچار مشکل می کند. بنابراین با توجه به اهمیت دانش به عنوان یک دارایی با ارزش برای سازمان های معاصر و انتظارات سازمان ها در بهبود عملکرد سازمانی، در این مقاله تلاش می شود تا عوامل موثر بر مدیریت دانش و به اشتراک گذاری دانش کارکنان در سازمان ها بررسی گردد.