امروزه جامعه شناسان دریافتهاند که بدون اعتماد، زندگی روزمره اجتماعی که ما برای خود فراهم میکنیم بهسادگی امکانپذیر نیست. در تبادلات رابطه مند مشتری با شرکت، اعتماد مشتری به یک سازمان بر تعهد مشتری نسبت به رابطه وی با سازمان، وفاداری مشتری نسبت به سازمان و نیات آتی مشتری نسبت به آن سازمان اثرگذار است. در تبادلات رابطه مند خریدار و تأمینکننده نیز، اعتماد مشتری نسبت به تأمینکننده بر تعهد خریدار نسبت به رابطه وی با تأمینکننده، انتخاب یک تأمینکننده برای خرید توسط مشتری ، تعاملات قابل پیشبینی خریدار با تأمین کننده و تمایل بلندمدت خریدار نسبت به تأمینکننده تأثیر میگذارد. در این مقاله با مفهوم اعتماد شروع و در ادامه به انواع، ابعاد، اهمیت و مزایای اعتماد اشارهشده است و در آخر به متغیرهای فردی مؤثر بر اعتماد مشتری و نتیجهگیری پرداختهشده است.