با توجه به پیشرفت و توسعه در دانایی، علم و فناوری نیاز مبرم به مدیریت دانایی توانا و کارآمد، در جوامع مختلف احساس بیشتری میشود، که با چگونگی اداره کارکنان دانایی خود که عامل اصلی تولید دانایی هستند آشنا باشند. و ضروری است که مدیران خود را با این پیشرفت و علم و دانایی همگام سازند. مقاله حاضر از نوع کاربردی بوده و به زمینه ها و مبانی نظری موجود مدیریت دانایی می پردازد. از نظر ماهیت و روش، این تحقیق جزء دستهی توصیفی است. با مطالعه کتب، مقالات و تحقیقات پیشین مطالب حاضر گردآوری شده است. در این مقاله بعد از مرور تاریخچه مدیریت دانایی و مفهوم آن، به ارائه تعاریفی از مدیریت دانایی و دانایی پرداخته شده است. سپس به بررسی انواع دانایی، منابع دانایی سازمانی ، سازمانهای دانایی محور ، رابطه فرهنگ سازمانی ، دانایی و توسعه سازمانی مدیریت دانایی سازمان ها میپردازیم و در آخر به ساختارهای پویا، یادگیری سازمانی و رویکردها مدیریت دانایی اشاره می شود.