شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 19,851
بازدید دیروز: 33,746
بازدید کل: 151,732,163
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 165
کاربران حاضر: 166
جزوه آموزشی تصمیم گیری چند معیاره ( MCDM ) (Multiple Criteria Decision Making)
چکیده:

انسان در زندگی روزمره خود بارها با مسئله تصمیم گیری و انتخاب یک گزینه از بین گزینه های موجود رو به رو می شود. این تصمیمات از مسائل شخصی و فردی تا مسائل بزرگ و کلان را شامل می شوند. در اکثر این تصمیم گیری ها عموما اهداف و عوام متعددی مطرح هستند و فرد تصمیم گیرنده سعی می کند که بین چند گزینه موجود  ( محدود یا نامحدود ) بهترین و ایدآل ترین گزینه را انتخیاب نماید. در بسیاری از موارد افراد بدون آگاهی دقیق از مفهوم تصمیم گیری چند معیاره و آشنایی با روش های موجود در این زمینه به طور ناخداگاه و طبیعی و با درنظر گرفتن غالب پارامتر های دخیل اقدام به اتخاذ تصمیم می نمایند. با این حال هزینه بسیار سنگین خطا در برخی از این تصمیم گیری ها بر لزوم استفاده از روش های دقیق و مدون موجود برای اتخاذ تصمیم های روشن و منطقی با درنظر گرفتن تمامی عوامل دخیل تاکید می نماید. تصمیم گیری در محیط های پیچیده ناپایدار یکی از مسائل بسیار مهم در مدیریت نوین به شمار می رود. در این موارد تصمیم گیرنده با گزینه هایی متفاوت تحت معیارهای مختلفی که از محیط داخلی یا خارجی سیستم متاثر می شوند روبرو است . در این مورد مدلهای تصمیم گیری چند معیاره به عنوان یکی از ابزارهای کارا جهت اخذ تصمیم مناسب به نظر می رسد. مبحث تصمیم گیری چند معیاره یکی از بخش های مهم دانش تصمیم گیری مدرن را تشکیل می دهد. این مباحث که بطور گسترده در زمینه های متعددی مانند: اجتماعی اقتصادی نظامی مدیریتی و ... مورد استفاده قرار می گیرند در دهه های اخیر توجه محققین زییادی را به خود معطوف نموده است . در این تصمیم گیری ها به جای استفاده از یک معیار سنجش بهینگی از چنیدی معیار سنجش بهینگی استفاده می گردد. برای مثال هزینه یا قیمت معمولا یکی از معیارهای انتخاب است . در خرید یک ماشین هزینه راحتی امنیت و مصرف سوخت معیارهای اصلی برای انتخاب می باشند اما لزوما یک ماشین ارزان نمی تواند راحتی بیشتر یا امنیت بالاتری داشته باشد. در صنعت خدمات نیز رضایت مشتری و هزینه تهیه خدمات دو معیار متضاد هستند که باید به طور همزمان درنظر گرفته شوند.
فهرست مطالب: 1-مقدمه ، 2-مدل های تصمیم گیری ، 3-مفاهیم و تعاریف، 4-معیارهای تصمیم گیری ، 5-اندازه گیری معیارها ، 6-دسته بندی کلی مدل های تصمیم گیری چندمعیاره ، 7-مقایسه MADM و MODM / و 8-مسائل تصمیم گیری چندهدفه MODM و 9-مسائل تصمیم گیری چندشاخصه MADM و 10-انواع روش های تصمیم گیری چندشاخصه ، 11-معرفی 7 تکنیک نوین در زمینه تصمیم گیری چندشاخصه ، 12-منابع و مأخذ

کلید واژه: تصمیم گیری چند معیاره ، تصمیم گیری چند شاخصه ، مثال های کاربردی
نویسنده(گان): محمود احمدی آذر
منبع: ارسالی نویسنده
موضوع: تحقیق در عملیات
دسته: دانلود جزوات کنکوری و درسی
سال انتشار: 1394
تعداد صفحات: 89
قیمت (تومان): 32000
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.