هر شرکتی که در یک صنعت رقابت میکند دارای استراتژی رقابتی خواه آشکار یا ضمنی است. از ویژگیهای غالب جهان امروز عبارتند از جهانیشدن اقتصاد، تولید انبوه و ظرفیت مازاد در اکثر بازارها، رقابت برمبنای زمان، انبوه اطلاعات و کارآیی ارتباطات و دانش، اطلاعات و قدرت روزافزون مشتری. در چنین فضایی این سؤال قابل طرح است که راز بقا و موفقیت سازمانها در بازار فرارقابتی امروز چیست؟ پاسخ آن، «داشتن استراتژی رقابتی » است. در مقاله حاضر به بررسی رقابت در صنایع، استراتژی های رقابتی از جمله استراتژی های پورتر و مینتزبرگ، و مدل نیروهای رقابتی پورتر پرداخته شده و نتایج تحقیقات داخلی خارجی در این زمینه شرح داده شده است. فرمت فایل: PDF