پژوهش حاضر با هدف بررسی تربیت معلم و نقش آن در توسعه شایستگی های سیاسی، اجتماعی دانشجو معلمان به روش تحقیق مروری با استفاده از مطالعه کتابخانه ای ضمن بررسی کتب و مقالات مرتبط تدوین شده است. تبیین تربیت معلم به عنوان یک سیستم باز و نقش سازمانی آن در تعامل با محیط داخلی و بیرونی، تربیت معلم به مثابه یک نظام سیاسی در تربیت و پرورش نیروی مستعد با شایستگی ها و توانمندی های سیاسی و اجتماعی، رویکرد سازمان یادگیرنده برای مهارت آموزی کارکنان و دانشجویان تربیت معلم به ارائه پیش نیازها، نشانه ها و پیامدهای خودتوانمندسازی برای توانمند سازی شایستگی های حرفه ای دانشجویان پرداخته شده که مهمترین رکن آن خودتوانمندسازی نیروی انسانی بر اساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش برای رسیدن به حیات طیبه می باشد.