بدون شک توسعه روز افزون دنیای فناوری اطلاعات،باعث بروز تغییرات وسیع و سریعی در جامعه اطلاعات و ارتباطات گردیده فراگیر شدن استفاده از تلفن همراه در بین آحاد جامعه از یک سو و جاذبه های تبلیغات پیامکی از سوی دیگر سبب تغییر در روند بازاریابی گردیده است. امروزه ارسال پیام های تبلیغاتی یکی از مرسوم ترین شیوه های بازاریابی است که تمامی کسب و کارها به دلیل مزایای بسیار و تاثیر گذاری شگرف آن از این ابزار قدرتمند استفاده می کنند که نهاد های مالی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. موضوع این پژوهش بررسی و تجزیه و تحلیل پیامک های ارسالی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری برای مشتریانشان و رتبه بندی آنها بر اساس استفاده مطلوب و بهینه از بکار گیری سامانه پیامکی می باشد. هدف از این مقاله عبارت است از بررسی مفهوم بازایابی پیامکی،مزایا و معایب بازاریابی پیامکی،تجزیه و تحلیل محتوای پیامک های ارسالی برای مشتریان و در نهایت ارائه پیشنهادهایی متکی بر تحقیقات انجام شده جهت برنامه ریزی بهینه در استفاده از سامانه پیامکی با استفاده از نتایج این پژوهش می باشد. روش پژوهش اسنادی- تحلیلی(کتابخانه ای با استفاده از منابع چاپی و الکترونیک) و مصاحبه با نخبگان است.یافته های این پژوهش بیانگر آن است که سرعت،صحت و کامل بودن اطلاعات پیامک ها در رتبه بندی بانک ها و موسسات مالی از نظر به کار گیری سامانه پیامکی بیشترین تاثیر را داشته و ضرورت دارد که این نهاد های مالی در شیوه فعلی ارسال پیامک به مشتریان خود بازنگری کنند تا وضع مطلوب برسند.