با وجود رقابت شدید در فضای تجارت جهانی؛ سازمان ها باید بطور مداوم، در پی کسب اطلاعات دقیق برای اتخاذ تصمیمات صحیح و در نتیجه حفظ مزیت رقابتی خود، در مقایسه با سایر رقبا باشند. بنابراین ، هر سازمان تجاری برای پایداری در مواجهه با تغییرات بازار و توانایی مدیریت آن، نیازمند تجزیه و تحلیل و پیش بینی رفتار بازار می باشد و به این منظور باید فرآیندهای موجود در کسب وکار خود را، با بکارگیری یک رویکرد کسب و کار هوشمند و استفاده از فناوری های مدرن همانند هوش تجاری و داده کاوی بروز رسانی نماید .اطلاعات استنتاجی هوش تجاری می تواند پایه گذار بروز تغییرات مهم و اتخاذ تصمیمات بنیادی از جمله برقراری زمینه های جدید برای همکاری، کسب مشتریان جدید، شناسایی بازارهای جدید و ارائه محصولات جدید برای مشتریان در یک سازمان باشد .در این پژوهش ابتدا تعاریفی از هوش تجاری ، اصول و ویژگی های مربوط به آن، ضرورت بکارگیری آن در مدیریت بازار و نحوه دستیابی به منافع آن در روند کسب و کار بیان می شود. همچنین نقش عامل های هوشمند را در بازاریابی به عنوان یکی از راه های مکانیزه کردن فعالیت های کسب و کار جهت کاهش هزینه ها و سرعت انجام کارها بررسی می کنیم. بعد از آن یک سیستم اطلاعاتی رابط کاربر جهت در دسترس قرار دادن اطلاعات، بنام " داشبورد مدیریت " را معرفی می کنیم،که یکی از ابزار های هوش تجاری برای مدیران، جهت نظارت بر فعالیت های کسب و کارو بررسی وضعیت سازمان نسبت به هدف نهایی می باشد . همچنین داده کاوی به عنوان یکی از عناصر اصلی کسب و کار هوشمند و کاربرد آن در حوزه ی بازاریابی مورد بررسی قرار می گیرد. در آخر عوامل موثر بر موفقیت و شکست پروژه های هوش تجاری را بیان می کنیم.