در عصر حاضر، ما در جامعه ای زندگی می کنیم که عمده اقتصاد جامعه را بخش خدمات به خود اختصاص داده است. همچنین در سالیان اخیر صنعت بیمه شاهد رقابت شدید توام با فرصتها و تهدیدهای زیادی بوده است. صنعت بیمه از صنایع خدماتی است که همواره در آن رقابت و نوآوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این صنعت نیز مانند دیگر شرکتهای خدماتی، جهت ماندگاری در بازار رقابتی خود نیاز به ایجاد تمایز در خدمات ارائه شده به مشتریان نسبت به سایر رقبا دارد. محققان در تحقیقات خود بر اهمیت استراتژی جایگاه یابی بعنوان ابزاری برای متمایز کردن محصولات و خدمات، نسبت به سایر رقبا و ایجاد مزیت رقابتی تاکید کرده اند. در بخش خدمات از جمله خدمات بیمه ای نیز جایگاه یابی از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. با توجه به ویژگیهای خاص خدمات جایگاه یابی خدمات سخت تر و چالشی تر از جایگاه یابی محصول می باشد. در این مقاله ابتدا مفهوم جایگاه یابی و خدمات تشریح و در ادامه، ویژگی های خدمات، کیفیت خدمات و عناصر هشتگانه مدیریت یکپارچه خدمات بیمه بیان می شود. در پایان ابزارهای اندازه گیری جایگاه یابی و نقشه ادراکی به عنوان یکی از این ابزارها شرح داده می شود.