در عصر حاضر، ما در جامعه ای زندگی می کنیم که عمده اقتصاد جامعه را بخش خدمات به خود اختصاص داده همچنین در سالیان اخیر صنعت بانکداری شاهد رقابت شدید توام با فرصتها و تهدیدهای زیادی بوده است. صنعت بانکداری نیز مانند دیگر شرکتهای خدماتی، جهت ماندگاری و بقا در بازار رقابتی خود نیاز به ایجاد تمایز در خدمات ارائه شده به مشتریان نسبت به سایر رقبا دارد. محققان در تحقیقات خود بر اهمیت استراتژی جایگاه یابی بعنوان ابزاری برای متمایز کردن محصولات و خدمات، نسبت به سایر رقبا و ایجاد مزیت رقابتی تاکید کرده اند. در بخش خدمات از جمله خدمات بانکی نیز جایگاه یابی از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. با توجه به ویژگیهای خاص خدمات جایگاه یابی خدمات سخت تر و چالشی تر از جایگاه یابی محصول می باشد. در این مقاله ابتدا مفهوم جایگاه یابی و خدمات تشریح و در ادامه، ویژگی های خدمات و خدمات بانکی، موارد مزیت رقابتی در بانک ها و استراتژی جایگاه یابی در بانکها بیان می شود. در پایان ابزارهای اندازه گیری جایگاه یابی و نقشه ادراکی به عنوان یکی از این ابزارها شرح داده می شود.