امروزه شرکتهای دانشبنیان، نقش مهمی در رشد اقتصادی کشورها برعهده دارند. این شرکتها با تکیه بر دانش به عنوان سرمایه اصلی خود، به دنبال هم افزایی علم وثروت وتوسعه اقتصادی هستند. اما این شرکتها با مشکلات اساسی برای تجاری سازی وبه خصوص بازاریابی محصولات خود مواجه اند. زیرا محصولات آنها اغلب فناوریهایی نو و گاهی ناملموس برای جامعه است وپذیرش فناوری جدید همواره با عدم اطمینان قابل توجهی از سوی مشتری همراه است. لذا به شیوههایی متفاوت برای بازاریابی نیاز دارد. بازاریابی این محصولات از نوع بازاریابی تعاملی است. در این مقاله بعد از تعریف کسب وکارهای دانشبنیان، به نیاز این شرکتها به بازاریابی، عوامل موثر بر بازاریابی و فرایند مدیریت بازاریابی، آنها اشاره شده و گامهای لازم برای عرضه فناوری جدید بیان گردیده است. در پایان مدلی برای فرایند بازاریابی این شرکتها ارائه شده و نشان داده شد که این شرکتها باید طرح بازار و بازاریابی متفاوت از سایر شرکتها را مورد توجه قرار دهند. فرمت فایل: WORD