زندگی عصر صنعتی به طور آشکارا بر پیشرفت فناوری، بهره وری و رشد تاکید داشته است و انسان نیز بهعنوان یکی از ارکان تولید و توسعه مطرح شده است. در ادبیات جدید تئوری های رفتار سازمانی انسان نقشی محوری در تحول سازمان ایفا می نماید و تحولات عظیم سازمانی از توانمندی های نامحدود فکری این عامل سرچشمه می گیرد. به همین دلایل پژوهشگران حوزه رفتار سازمانی سعی دارند تا با بهبود کیفیت زندگی کاری کارمندان که همان زندگی غیر شخصی آنان است، بیش از گذشته به اهداف سازمانی خود دست پیدا کنند. این مقاله سعی دارد تا با مرور مفاهیم کیفیت زندگی کاری، پیشینه و اهمیت آن را در سازمان های امروزی بیان نماید و در پایان برنامه های کیفیت زندگی که نقشی مهم در افزایش اثربخشی کارکنان دارد را مورد بحث قرار خواهیم داد.