امروزه یکی از عوامل کلیدی بقاء سازمان های دانش بنیان ارتقاء پیوستۀ عملکرد نوآورانه سازمان می باشد. در این سازمان ها نوآوری در عملکرد، سبب حفظ مزیت رقابتی و رشد و توسعۀ سازمانی می گردد. از سوی دیگر، خلق عملکرد نوآورانه مستلزم برقراری ارتباطات اثر بخش و پایدار با کلیۀ ذی نفعان و محیط عمومی سازمان است. سرمایۀ اجتماعی، شکلی از سرمایه است که سبب تسهیل دسترسی به اطلاعات و منابع حیاتی به منظور ارتقاء عملکرد و استفادۀ مناسب از فرصت های محیطی می گردد. پژوهش حاضر به دنبال طراحی چارچوبی نظام مند در خصوص مفاهیم سرمایۀ اجتماعی، نقش میانجی گری انتقال دانش و عملکرد نوآورانه در ارتباط با هم و در شرکت های دانش بنیان ایرانی می باشد و از این طریق سعی دارد اقدام به گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق توسط نمونه گیری تصادفی از شرکت های دانش بنیان فعّال در زمینۀ فناوری اطلاعات در کشور ایران و به وسیلۀ ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس 1 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردیده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که سرمایۀ اجتماعی و انتقال دانش بر عملکرد نوآورانۀ شرکت های دانش بنیان ایرانی موثرند. همچنین نقش میانجی گری انتقال دانش در اثرگذاری سرمایۀ اجتماعی بر عملکرد نوآورانۀ شرکت های دانش بنیان ایرانی نیز مورد تأ یید قرار گرفت.