شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 3,025
بازدید دیروز: 24,358
بازدید کل: 151,949,440
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 117
کاربران حاضر: 117
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد نوآورانه : با تأکید بر نقش میانجی انتقال دانش (مطالعه موردی شرکت های دانش بنیان ایرانی فعال در حوزۀ فناوری اطلاعات)
چکیده:

امروزه یکی از عوامل کلیدی بقاء سازمان های دانش بنیان ارتقاء پیوستۀ عملکرد نوآورانه سازمان می باشد. در این سازمان ها نوآوری در عملکرد، سبب حفظ مزیت رقابتی و رشد و توسعۀ سازمانی می گردد. از سوی دیگر، خلق عملکرد نوآورانه مستلزم برقراری ارتباطات اثر بخش و پایدار با کلیۀ ذی نفعان و محیط عمومی سازمان است. سرمایۀ اجتماعی، شکلی از سرمایه است که سبب تسهیل دسترسی به اطلاعات و منابع حیاتی به منظور ارتقاء عملکرد و استفادۀ مناسب از فرصت های محیطی می گردد. پژوهش حاضر به دنبال طراحی چارچوبی نظام مند در خصوص مفاهیم سرمایۀ اجتماعی، نقش میانجی گری انتقال دانش و عملکرد نوآورانه در ارتباط با هم و در شرکت های دانش بنیان ایرانی می باشد و از این طریق سعی دارد اقدام به گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق توسط نمونه گیری تصادفی از شرکت های دانش بنیان فعّال در زمینۀ فناوری اطلاعات در کشور ایران و به وسیلۀ ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس 1 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردیده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که سرمایۀ اجتماعی و انتقال دانش بر عملکرد نوآورانۀ شرکت های دانش بنیان ایرانی موثرند. همچنین نقش میانجی گری انتقال دانش در اثرگذاری سرمایۀ اجتماعی بر عملکرد نوآورانۀ شرکت های دانش بنیان ایرانی نیز مورد تأ یید قرار گرفت.

کلید واژه: سرمایۀ اجتماعی ، انتقال دانش ، عملکرد نوآورانه ، فناوری اطلاعات ، الگوسازی معادلات ساختاری
نویسنده(گان): حامد دهقانان، عطاءاله هرندی
منبع: فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت نوآوری
موضوع: مدیریت دانش
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1393
تعداد صفحات: 22
قیمت (تومان): 3000
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.