یکی از مشهودترین و عینی ترین موضوعات سازمانی که هر مدیر، کارمندی سازمانی و هر پژوهشگر و محقق بیرونی با آن درگیر است، ساختار سازمانی است. دلیل توجه به ساختار سازمانی ناشی از اهمیتی است که سازمان ها دارند و بیشتر به دلیل تاثیر عملکرد و میزان بهره وری سازمان ها بر زندگی و شئول کارکنان و نهادهای بیرونی است.در این مقاله سعی شده است تا ابعاد ساختاری و محتوایی به طور کامل و مبسوط مورد شرح قرار گیرد. در ادامه انواع ساختارهای سازمانی که مشتمل بر دو دسته هستند نیز اشاره شده اند. در استمرار همین مقاله ما با انواع ساختارهای سازمانی نوین من جمله سازمان های شبدری، سازمان های یادگیرنده، سازمان های مجازی و ... آشنا می شویم و به طور کامل تشریح می نماییم.