امروزه رمز و راز اصلی توفیق یک سازمان حرکت در مرز خلاقیت و نوآوری و در یک حرف کارآفرینی سازمانی است. کارآفرینی که به لحاظ تئوری قدمتش به درازای عمر سازمان بوده و همواره با نگاه توسعه محصول وخدمت نقش آفرینی کلیدی در بقای حیات سازمانی ایفا می نماید. کارآفرینی سازمانی متاثر از عواملی همچون شرایط اقتصادی و بازار، پویایی صنعت، فضای قوانین و مقررات و سرمایه اجتماعی می باشد. این عوامل باعث می شود تا سازمان و شرکت ها در رقابت تنگاتنگ و شدیدی بین شان وجود دارد، کارآمدتر و اثربخش تر ظاهر شوند و بقا در این عرصه سنگین را تضمین نمایند. این مقاله با رویکرد جامعی سعی دارد تا مفاهیم کارآفرینی را مورد بازکاوی قرار دهد و ضمن بیان تاریخچه ای از تحول و تطور کارآفرینی، نظریات مطرح در این حوزه را مورد اشاره قرار دهد.