شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
شنبه 03 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 18,158
بازدید دیروز: 52,631
بازدید کل: 157,672,161
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 102
کاربران حاضر: 102
ارزیابی سطح تعالی سازمانی با استفاده از مدل EFQM (مطالعه موردی بانک قوامین)
چکیده:

در مدل تعالی EFQM به‌عنوان چارچوبی اولیه برای ارزیابی و بهبود سازمان‌ها، نشان‌دهنده مزیت‌های پایداری است که یک سازمان سرآمد باید به آنها دست یابد. بدین لحاظ، هدف پژوهش حاضر تعیین سطح تعالی بانک قوامین استان مازندران براساس مدل تعالی EFQM است. روش پژوهش حاضر پیمایشی از نوع تطبیقی است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و مدیران بانک قوامین استان مازندران است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مورد تأیید استاندارد بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) است. به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار آلفا عدد 97/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش ازآمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) برای توصیف وضیعت موجود، و آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه ای) برای بررسی (معنی داری) اختلاف بین معیارهای الگوی تعالی سازمانی در بانک مورد بررسی استفاده شد. یافته ها نشان می دهد، کیفیت مدیریت در بانک قوامین استان مازندران با کسب 468 امتیاز از 1000 الگوی تعالی سازمانی، در وضیعت متوسطی قرار دارد و در آن حوزه توانمندسازها 264 امتیاز، حوزه نتایج 204 امتیاز را به خود اختصاص داده اند. بیشترین امتیاز در بانک قوامین به معیار «نتایج جامعه» و کمترین امتیاز به معیار «نتایج کلیدی عملکرد» تعلق دارد. به‌علاوه، یافته‌ها نشان داد که مدل تعالی سازمانی EFQM مدل مناسبی برای خودارزیابی بانک ها و تشخیص نقاط قوت و حوزه‌های نیازمند بهبود آنها به شمار می‌رود.

کلید واژه: خودارزیابی، EFQM ، تعالی سازمانی، بانک قوامین استان مازندران
نویسنده(گان): زهره اکبرپور، جمشید محمدزاده رستمی (فرستنده)، نرگس انصاری
منبع: کنفرانس بین المللی مدیریت، فرهنگ و توسعه اقتصادی
موضوع: مدیریت کیفیت و بهره وری
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1394
تعداد صفحات: 10
قیمت (تومان): 4000
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.