کیفیت خدمات به عنوان یکی از حوزه های مورد توجه سازمان ها در محیط رقابتی امروز می باشد. تبیین مفهوم کیفیت خدمات شامل شناسایی و ارزش گذاری عوامل و شاخص های مؤثر آن می باشد. با توجه به تنوع سازمان ها و عملکرد آن ها، پی بردن به تفاوت مفاهیم کیفیت خدمات و ارزیابی آن و به دنبال آن رضایت مشتری اهمیت بالایی دارد. با توجه به اینکه داده کاوی به عنوان حوزه کاربردی در حال رشد جهت تحلیل اطلاعات ذخیره شده در پایگاه های داده سازمانی تبدیل شده است، در این پژوهش ضمن بررسی و تبیین معیارهای مؤثر بر کیفیت خدمات، با بکارگیری تکنیک داده¬کاوی و استفاده از نرم افزار کلمنتاین، به بررسی، مقایسه و تحلیل اهمیت شاخص¬های مختلف مؤثر بر کیفیت خدمات در سه حوزه سازمان های صنعتی، تجاری و فرهنگی از دیدگاه کارکنان پرداخته شده است.