شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 02 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 42,450
بازدید دیروز: 28,942
بازدید کل: 157,643,822
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 236
کاربران حاضر: 236
نقش نخبگان در اقتصاد دانایی محور
چکیده:
اقتصاد دانایی محور یکی از مباحثی است که در دنیای حاضر به عنوان اهرمی برای پیشرفت یک کشور لحاظ شده است. در دنیای امروز، اقتصاد دانایی محور شامل مدیریت، صنعت و تولید دانایی محور است که همه منجر به اقتصاد دانایی محور می شود. با توجه به اینکه در جامعة امروزی تولید دانش سیر صعودی دارد لذا بایدکنترل و هدفمند شده و این دانش را به سمت تولید و اقتصاد مطلوب هدایت کنیم،که این مدیریت مبتنی بر دانایی را می طلبد و نقش نخبگان در این جایگاه بیش ازهر زمان دیگری عیان می گردد. به عبارت دیگر اقتصاد مطلوب محصول مدیریت مبتنی بر دانایی بوده و در این راستا توانایی وقابلیت کیفی مهارت مدیران به عنوان نقش کلیدی و استراتژیک مورد نظر قرار می گیرد.در این مقاله با توجه به تعریف نخبه در اساسنامه بنیاد ملی نخبگان به نقش آنها در اقتصاد دانایی محور پرداخته و بر لزوم استفاده از نخبگان در سازمان های یادگیرنده- برای تحقق برنامه چهارم توسعه و نیز سند چشم انداز کشور به خصوص در زمینه اقتصادی- تاکید نموده و تعاریفی از دانایی، اقتصاد دانایی محور، سازمان های یاد گیرنده، نخبه در اساسنامه بنیاد ملی نخبگان بیان شده و نیز انواع تقسیم بندی نخبگان از لحاظ تئوریک و علل مهاجرت آنها از دیدگاه اقتصادی ارائه شده است. در ادامه ویژگی های محورهای عمده در برنامه چهارم توسعه در زمینه دانایی و اقتصاد دانایی محور و نقش نخبگان در آن بیان گردیده و با مطالعه موردی بر روی استراتژی موسسات NSF ، RAND به اختصار نکاتی را در به کارگیری نخبگان مشاور ارائه می نماید. در پایان به عنصر کلیدی استفاده از نخبگان به عنوان ماهرترین و قابل اعتمادترین مشاوران برای ارتقای کیفیت و بهره وری سازمان تاکید نموده و پیشنهاد می گردد تا با تدوین، تبیین دانشنامه نخبگان در عرصة دانشگاه و صنعت که مبتنی بر اقتصاد دانایی محور می باشد مدیرانی مجرب وکارمندانی کارآزموده برخوردار از دانش و فناوریهای نوین تربیت و شناسایی شوند تا کشور ایران را در سال 1404 به عنوان قطب اول علمی– اقتصادی همانند آنچه که در سند چشم انداز تبیین شده معرفی نمایند.
کلید واژه: نخبگان، اقتصاد دانایی محور، جوامع دانایی، سازمانهای یادگیرنده، کیفیت و بهره وری
نویسنده(گان): علی ریاحی
منبع: چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت
موضوع: مدیریت پروژه
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1385
تعداد صفحات: 12
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.