مفهوم کیفیت، از سده های پیش وجود داشته است، ولی مباحث علمی کیفیت به گونه ای که ما امروز آنرا میشناسیم به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی گردد. در این مدت، صاحبنظران برجستهای دراین حوزه پدیدار شدند و الگوها و مفاهیم ارزشمندی را عرضه کردند. مفاهیم و الگوهایی، مانند: کنترل کیفیت آماری، شش زیگما، مدیریت کیفیت جامع، حاصل تلاشهای این دوران است. بسـیاری از شرکتهای بزرگ و معتبر، مانند: جنرال الکتریک، ایتیاندتی AT & T و موتورولا، کیفیت را به عنوان عامل تمایز خود از رقبایشان برگزیدند و به پیشرفتهای مهمی در این مورد دست یافتند. این شرکتها با مزیت کیفیت، رقبای خود را در تنگنا قرار داده، سهم بازار و منافع خود را به صورت چشمگیری افزایش دادند. در این مجموعه موارد زیر آورده شده است 1- مقدمه 2- تعریف مدیریت 3-تاریخچه کیفیت 4-سیر تحول در نگرش به کیفیت 5-تعریف کیفیت 6- نگرش و تفکر مجدد درباره تعریف کیفیت 7-مروری بر حلقه های کیفیت و........