امروزه اندیشمندان دانش مدیریت با توجه به تغییرات و دگرگونیهای پیوسته ای که سازمانهابا آن مواجه هستند،به این نتیجه رسیده اند که مهمترین عامل کسب مزیت رقابتی در سازمان ها، منابع انسانی است. تعهد سازمانی یک نگرش درباره وفاداری کارکنان به سازمان و فرایند مستمری است که از طریق آن اعضای سازمان علاقه خود را به سازمان، موفقیت و کارایی پیوسته آن نشان می دهند. این مقاله با بررسی مبانی نظری به بررسی تاثیر تعهد سازمانی کارکنان بر عملکرد سازمان پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که تعهد سازمانی کارکنان میتواند احساس رضایت، تعلق، وابستگی و دلبستگی آن ها به سازمان، عملکرد شغلی مطلوب تر، کاهش خروج کارکنان از سازمان، رفتار اجتماعی فعال،عدم غیبت از کار، نوع دوستی و کمک به همکاران و کاهش استرس شغلی و نیز موفقیتهای مالی و افزایش اثربخشی و بهره وری سازمان را به همراه داشته باشد. در این مجموعه به موارد زیر پرداخته شده است 1- مقدمه 2- تعهد از نظر لغوی و اصطلاح 3-ضرورت توجه به تعهدسازمانی 4-مفهوم تعهد 5- الگوهای چندبعدی 6-انواع تعهد 7-رابطه ارزیابی عملکرد و پاداش با تعهدسازمانی 8-تعهد سازمانی و تأخیر 9-عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان و......