اهداف: نظام آموزش عالی هر کشور، نقش اصلی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن کشور را بر عهده دارد. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با استفاده از مدل تعالی سازمانی انجام شده است روش ها: در این مطالعه مقطعی، 207 نفر از مدیران، کارشناسان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در سال 1390 با روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدهاند. در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد تعالی سازمانی EFQM با کمی تعدیل استفاده شده که روایی آن توسط متخصصین این حوزه تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 98 درصد به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و به کمک آمار توصیفی انجام گرفت. یافته ها: میانگین امتیاز خودارزیابی دانشگاه، در حوزه توانمندسازها ۲۲۹ امتیاز و در حوزه نتایج ۲۳۳ امتیاز بود. میانگین امتیاز خودارزیابی دانشگاه در کل، ۴۶۲ از مجموع ۱۰۰۰ امتیاز بود. امتیاز خودارزیابی دانشگاه در مجموع مطلوب بوده و در میان معیارهای مدل، معیار نتایج جامعه بیشترین امتیاز و معیار نتایج کارکنان کمترین امتیاز را داشته اند. نتیجه گیری: بااستفاده از خودارزیابی عملکرد براساس مدل تعالی EFQM می توان نقاط قوت و فرصت های بهبود را تشخیص داد.