تحقیق حاضر با هدف بررسی تفاوت وضعیت موجود و مطلوب سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی سنندج انجام گرفته است. به این منظور تعداد 119 نفر از اعضای هئیت علمی با استفاده از روش نمونه طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. پرسشنامه حاضر دارای 48 سوال و هفت مولفه؛ چشم انداز مشترک، رهبری، اشتراک دانش، یادگیری تیمی، تفکر سیستمی، مدلهای ذهنی و قابلیت های فردی می باشد که هریک از این مولفه ها برمبنای وضعیت موجود و مطلوب و بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت نمره گذاری می شدند اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و تی وابسته مورد آزمون قرار گرفت. یافته های بدست آمده حاکی از آن است که اغلب دانشکده های فنی و علوم انسانی در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارند. از لحاظ چشم انداز مشترک و قابلیت های فردی تفاوت معناداری وجود داشته و در بقیه مولفه ها تفاوت معنی داری مشاهده نمی شود.