درک ابعاد ارزش ویژه نام و نشان تجاری و مقایسه شدّت تأثیر آن ها بر ارزش ویژه نام و نشان تجاری شرکت، مدیران را قادر می سازد تا برنامه ریزی صحیحی در راستای دستیابی به اهداف نام تجاری داشته باشند. لذا هدف این تحقیق برّرسی تأثیر ابعاد ارزش ویژة برند (1:کیفیّت ادراک شده، 2:آگاهی از برند، 3:تداعی برند، 4: وفاداری به برند) بر ارزش ویژة برند شرکت های سازنده تلفن همراه می باشد. این پژوهش از نظر روش توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کلیة استفاده کنندگان از تلفن های همراه در استان گیلان هستند و تعداد اعضای نمونه 225 نفر می باشد. داده های لازم برای بررسی فرضیات تحقیق به وسیله پرسشنامه جمع آوری شده است و برای آزمون فرضیات از نرم افزار SPSS و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد که یافته ها نشان داد هر چهار بعد ارزش ویژة برند بر ارزش ویژة برند تلفن های همراه تأثیر معنادار دارند و بیشترین تأثیر بر ارزش ویژة برند را بعد وفاداری به برند، پس از آن بعد کیفیت ادراک شده و آگاهی از برند و در آخر بعد تداعی برند داشتند.