در حال حاضر، شرایط حاکم بر فعالیت سازمان ها به علت تغییرات بنیادین مولفههای سازمانی و مدیریتی نظیر تغییرات فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات و همچنین تعداد و تنوع نیازها، خواستهها و انتظارات روزافزون مشتریان بیش از پیش رقابتی تر شده است. مصداق عینی این موضوع را میتوان در بازار کالاها و خدمات مشاهده کرد. عوامل متعددی از جمله ورود محصولات جدید به بازار و انتشار اطلاعات گسترده به مشتریان، افزایش شناخت و آگاهی آنان را به دنبال داشته و به تبع آن، موجب ایجاد رقابت فزایندهای برای جذب و حفظ مشتریان شده است. از این رو در بازارهای رقابتی توسعه یافته، کارآمدی و اثربخشی به شدت تحت تأثیر استراتژیهای بازاریابی قرار دارند. در این بین،" نام تجاری" به عنوان جزء لاینفک آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. براساس تحقیقات، نام تجاری یکی از انگیزههای اصلی مشتریان در تصمیم به خرید محصول یا خدمت است. به علاوه، نام تجاری به واسطه کارکردهای مهم در ایجاد وفاداری مشتریان از طریق تشخیص و تفکیک کیفیت و همچنین خلق ارزشهای افزوده دیگر از یک سو، توسط صاحبنظران علمی در تحقیقات بازاریابی و از سوی دیگر، توسط مدیران در پیادهسازی موفق الگوها و دستاوردهای علمی این حوزه، در کانون تأکید و توجه قرار دارد. واضح است که انتخاب نام تجاری مناسب میتواند به عنوان عامل تسهیلکننده و پیشبرنده موجب کسب، حفظ و ارتقای توان رقابتپذیری سازمان ها شود. در مقابل، نام تجاری نامناسب در نقش عامل بازدارنده می تواند سد راه و مانع تحقق این خواسته گردد. با عنایت به این موضوع مقاله حاضر بر آن است که با توجه به احساس ضرورت و اهمیت مسئولین استان زنجان در توسعه محصولات استان، نقش و جایگاه نام تجاری را در این حوزه و با توجه به تأکیدات بیان شده مورد بررسی قرار دهد.