هدف این مقاله، معرفی راهبردهای اخلاقی موثر (صداقت، انصاف، مسئولیت پذیری، حفظ اسرار تجاری، وفای به عهد و احترام) برای دستیابی به اعتماد متقابل در اتحادهای استراتژیک است. نتایج بررسیها نشان می دهد که اعتماد متقابل بین شرکاء یکی از عوامل موفقیت و ماندگاری اتحادهای استراتژیک است و دستیابی به آن از طریق یکسری اصول و راهبردهای اخلاقی امکان پذیر خواهد بود. بسیاری از اتحادهای استراتژیک اغلب به خاطر عدم رعایت این اصول، با خطا و شکست رو به رو شدند. از این رو، رعایت اخلاق و حفظ ارزش های اخلاقی مربوط به اعتماد متقابل به صورت یکی از مهمترین پدیدههای اتحادهای استراتژیک درآمده و در بیشتر شرکتها مورد توجه است. روش تحقیق مقاله، توصیفی تحلیلی است. در ابتدا مباحث کلی از قبیل تعریف اتحاد استراتژیک، عوامل موثر بر موفقیت یک سازمان در اتحاد استراتژیک، نقش اعتماد متقابل در اتحاد استراتژیک و تاثیر آنها بر عملکرد اتحاد استراتژیک، راهبردهای اخلاقی موثر بر اعتماد متقابل تبیین؛ و در ادامه نتیجهگیری و پیشنهادهای مورد نظر برای ارتقای اعتماد متقابل در اتحادهای استراتژیک برمبنای اصول و راهبردهای اخلاقی ارائه شده است.