یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه مدیران برند با آن مواجه اند، چگونگی فراهم آوردن وگسترش درک بهتری از رابطه بین سازه هایی مثل برند و وفاداری مشتری است. علائم تجاری از مسائل اصلی مطرح در راهبرد آمیخته محصول بنگاه اقتصادی است. لذا در این تحقیق ما اثرگذاری عوامل شناخته شده مرتبط با علائم تجاری (ارزش، اعتماد، رضایتمندی، احساس، مقاومت در برابر تغییر و ارزش ویژه برند) را بر وفاداری (رفتاری و نگرشی) مشتری ارزیابی می کنیم. این پژوهش از نظر روش توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری این تحقیق دانشجویان رشته معماری در استان گیلان هستند و داده های لازم برای بررسی فرضیات تحقیق به وسیله پرسشنامه جمع آوری شده است و تعداد اعضای نمونه 110 نفر می باشد. برای آزمون فرضیات از نرم افزار SPSS و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد که یافته ها نشان داد، بجز متغیر ارزش، سایر متغیرها با وفاداری رفتاری رابطه دارند؛ فقط دو متغیر اعتماد و احساس با وفاداری نگرشی رابطه معناداری نداشتند و بجز متغیر اعتماد وجود رابطه بین سایر عوامل ششگانه با وفاداری کل تأیید شد.