شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 18,340
بازدید دیروز: 24,358
بازدید کل: 151,964,755
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 110
کاربران حاضر: 110
درآمدی بر روش های تحقیقات معنویت گرا در سازمان
چکیده:

دین و معنویت، یکی از عمیق ترین جنبه های به شدت شخصی زندگی انسان هستند و به طور واضح مشخص است که معنویت و دین، همیشه تاثیرات مهمی روی نگرشهای افراد و رفتارهای آنها دارند و اگر به درستی اداره و هدایت شوند، ظرفیت لازم را برای منجر شده به ژرف ترین تشریک مساعی، فراهم خواهند آورند. از طرفی سنجش دینداری یا معنویت، کار دشواری است. با این حال، محققان حوزه دین و معنویت، در چند دهه گذشته ابزارهای کمی همچون مقیاس بهروزی معنوی، پرسشنامه ارزیابی معنوی، مقیاس تعالی معنوی، پرسشنامه تجربه دینی را برای سنجش جنبه های مختلف دین داری و معنویت به وجود آورده اند. نتایج حاصل از این تحقیق توصیفی و کتابخانه ای نشان داد که مقیاس بهروزی معنوی، پرسشنامه ارزیابی معنوی، و پرسشنامه تجربه دینی، ضمن اینکه جنبه روانشناسی دارند، اما بیشتر جنبه دینی و مذهبی دارند. این در حالی است که مقیاس تعالی معنوی بیشتر جنبه روان شناسی دارد به نظر می رسد ظرفیت لازم را برای منجر شدن به ژرف ترین تشریک مساعی، نه تنها در زمینه های حرفه ای، بلکه برای بروز انسانیت تمام عیار، دارا باشد. پس عجیب نیست اگر سنجش دین داری یا معنویت، کار دشواری است. با این حال، محققان حوزه دین و معنویت، در چند دهه گذشته ابزارهای زیادی را برای سنجش جنبه های مختلف دین داری و معنویت بوجود آورده اند که در این مقاله سعی بر آن است تا به چند ابزار اشاره شود.

کلید واژه: معنویت، معنا در کار، اندازه گیری معنویت، تعالی معنوی
نویسنده(گان): حسین خنیفر ، سامره شجاعی، حامد بردبار (فرستنده)
منبع: مجله بصیرت و تربیت اسلامی ؛ پاییز 1391، سال نهم - شماره 22 (علمی-ترویجی)
موضوع: مدیریت اسلامی
دسته: مقاله مجله
سال انتشار: 1391
تعداد صفحات: 24
قیمت (تومان): 2500
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.