با توسعه دانش و فناوری و گسترش حیطههای کسب و کار پارادایمهای جدیدی ظاهر شده که بقاء را برای بسیاری از بنگاهها مشکل ساخته است. در چنین محیطی طبیعی است که امتیازهای رقابتی تغییر شکل دهند. بزرگترین امتیاز رقابتی در پارادایمهای جدید کسب و کار، یادگیری بیان شده است. بنابراین، سازمانهایی موفقتر هستند که زودتر، سریعتر و بهتر از رقبا یادبگیرند. درست به همین دلیل است که مفهوم یادگیری سازمانی در سالهای اخیر مطرح شده و رشد فزایندهای داشته است. سازمانها به جای رفتارها و حرکتهای سنتی خود که در بهترین شکل آن در برگیرنده آموزش نیز میبود، تبدیل به سازمانی شوند که همواره یاد میگیرند، یعنی کوشش خود را در جهت یادگیری به عنوان یک امتیاز رقابتی به کار میبرند. در مقاله حاضر که حاصل تحقیقات گسترده و مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد می باشد، تعاریف یادگیری از دیدگاه دانشمندان، سطوح، ابعاد و انواع یادگیری، فرایند یادگیری سازمانی و موانع، ویژگیها و مزایای آن مورد بررسی قرار گرفته و به طور کامل تشریح میگردد که می تواند مبنای مطالعاتی مناسبی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار گیرد.