یکی از مهم ترین موضوعات سازمانی که تاثیر گذار بر خط فرمان، شرح وظایف، مسئولیت ها و بسیاری چیزهای دیگر است، ساختار سازمانی است. ساختار سازمانی مجموعه و ترکیبی از راه هایی است که طی آن فعالیت سازمانی به دسته ای از وظایف و مسئولیت های شناخته شده و مشخص تقسیم و طبقه بندی می شود. ساختار سازمانی که به عنوان مبنا و زیر بنای نمودار سازمانی است دارای دو بعد ساختاری و محتوایی است که در مقاله به صورت مبسوط شرح داده شده است. در مقاله همچنین مفهوم نمودار سازمانی و طراحی سازمان و مبنای اصلی و الگوی طراحی سازمانی مورد اشاره قرار خواهد گرفت.