در این مقاله ضمن معرفی سرمایه فکری و تاثیر آن بر بهرهبرداری از نیروی کار و سرمایه در سازمانهای ایرانی به بررسی رابطه میان سرمایه فکری و مزیت رقابتی به عنوان عامل مهم در پیشرفت و حضور در عرصه جهانی، پرداخته شده است. سرمایه فکری و ابعاد 3 گانه آن، متغیر مستقل و مزیت رقابتی با ابعاد 6 گانه آن، متغیر وابسته هستند که رابطه آنها از طریق پرسشنامه توزیع شده در سطح واحدهای منتخب قطعهساز خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. نمونهگیری به روش تصادفی و از میان مدیران و مهندسین فنی شاغل در کارخانههای قطعهسازی، با حجم نمونه 128 نفر بوده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد رابطه معناداری میان سرمایه فکری و مزیت رقابتی در این صنعت وجود دارد به نحوی که با افزایش سرمایه فکری، میزان مزیت رقابتی نیز قابل ارتقاء است.