شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 28 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 5,597
بازدید دیروز: 17,614
بازدید کل: 152,249,087
کاربران عضو: 1
کاربران مهمان: 46
کاربران حاضر: 47
بررسی رابطه میان سرمایه فکری و مزیت رقابتی
چکیده:

در دو قرن گذشته دانش عمومی بر این محور قرار گرفته بود که تنها دو عامل نیروی کار و سرمایه در تولید محصول نقش دارند در حالی که در عصر حاضر، دانش و اطلاعات به عنوان یک دارایی مهم و موثر برای هر سازمان در امر تولید محصولات شناخته می‌شوند. سرمایه فکری نوعی سرمایه ارزشمند است که دارایی نامشهود یک سازمان بوده و از طریق آن، سازمان می‌تواند به رقابت بپردازد. روند پیشرفت صنعت و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی کارخانه‌های ایرانی از یک سو و وجود نیروی کار فراوان متعهد و جوان ایرانی دارای دانش و تخصص از سویی دیگر، می‌طلبد تا با برنامه‌ریزی مناسب و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در جهت افزایش توان و رقابت در بازارهای جهانی و با کالاهای تولید شده غیرایرانی گام برداشت. در این مقاله ضمن معرفی سرمایه فکری و تاثیر آن بر بهره‌برداری از نیروی کار و سرمایه در سازمان‌های ایرانی به بررسی رابطه میان سرمایه فکری و مزیت رقابتی به عنوان عامل مهم در پیشرفت و حضور در عرصه جهانی، پرداخته شده است. سرمایه فکری و ابعاد 3 گانه آن، متغیر مستقل و مزیت رقابتی با ابعاد 6 گانه آن، متغیر وابسته هستند که رابطه آن‌ها از طریق پرسشنامه توزیع شده در سطح واحدهای منتخب قطعه‌ساز خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه‌گیری به روش تصادفی و از میان مدیران و مهندسین فنی شاغل در کارخانه‌های قطعه‌سازی، با حجم نمونه 128 نفر بوده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد رابطه معناداری میان سرمایه فکری و مزیت رقابتی در این صنعت وجود دارد به نحوی که با افزایش سرمایه فکری، میزان مزیت رقابتی نیز قابل ارتقاء است.

کلید واژه: سرمایه فکری ، مزیت رقابتی ، واحدهای صنعتی ، قطعه سازی خودرو
نویسنده(گان): عادل صلواتی ، روح اله رحمتی نیا ، بنیامین مالکی
منبع: کنفرانس ملی تازه های مدیریت دولتی
موضوع: مدیریت دانش
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1391
تعداد صفحات: 6
قیمت (تومان): 2500
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.