این مقاله پس از تعریف رضایت شغلی و معرفی انواع آن، به بررسی مدلها، نظریهها و الگوهای مطرح در زمینه رضایت شغلی کارکنان میپردازد. هفده نظریه و مدلی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتهاند عبارتند از: نظریه سلسله مراتب نیازها، نظریه ERG، نظریه نیازهای اکتسابی «مککلهلند»، تئوری X و Y، تئوری Z، نظریه انگیزش – بهداشت، نظریه تبادل «هولاندر»، نظریه کامروایی نیازی، نظریه گروه مرجع، تئوری بالندگی «کریس آرجریس» ، نظریه جایگاه نظارت، نظریه برابری «آدامز»، نظریه تعیین هدف، نظریه انتظار، تئوری تکامل یافته «پورتر» و «لالر»، مدل «فرات» و «استارک»، الگوی اقتضایی انگیزش. مقاله مدلها و نظریههای رضایت شغلی به همراه منابع و مأخذ آن، در قالب فایل word تنظیم شده است.