در سال های اخیر توجه و تاکید زیادی بر اهمیت انتخاب تامین کنندگان شده است. انتخاب و ارزیابی موثر تامین کنندگان مسئولیت مهمی است که باید همواره مد نظر مدیران خرید قرار گیرد. حیاتی بودن امر انتخاب تامین کنندگان به واسطه اثراتی است که بر عناصر مربوط به محصولات نهایی سازمان ها می گذارد. تامین کنندگان جزء مکمل فرآیند زنجیره تامین یک سازمان می باشند و مدیریت عرضه کنندگان به دلیل اینکه آنان جزء سازمان محسوب نمی شوند، نیازمند مهارت تخصصی در مذاکره است. تصمیمات انتخاب تامین کننده دقیق و موثر جزء اجزای مهم تولید و مدیریت زنجیره تامین در بسیاری از شرکت هاست که برای بهبود عملکرد سازمانی آن ها هستند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای و مقالات گوناگون معیار های مهم در انتخاب تامین کنندگان را شناسایی کرده، سپس از طریق پرسش نامه و به روش دلفی و آزمون پارامتری (t-test)، تعداد 10 شاخص های کلیدی مورد شناسایی شده است که این شاخص ها با همگرایی قابل قبول طبقه بندی گردیده و به صورت پرسشنامه دیمتل در آمده و مجددا آن را بین 20 نفر توزیع کرده و سپس با استفاده از روش dematel اقدر سال های اخیر توجه و تاکید زیادی بر اهمیت انتخاب تامین کنندگان شده است. انتخاب و ارزیابی موثر تامین کنندگان مسئولیت مهمی است که باید همواره مد نظر مدیران خرید قرار گیرد. حیاتی بودن امر انتخاب تامین کنندگان به واسطه اثراتی است که بر عناصر مربوط به محصولات نهایی سازمان ها می گذارد. تامین کنندگان جزء مکمل فرآیند زنجیره تامین یک سازمان می باشند و مدیریت عرضه کنندگان به دلیل اینکه آنان جزء سازمان محسوب نمی شوند، نیازمند مهارت تخصصی در مذاکره است. تصمیمات انتخاب تامین کننده دقیق و موثر جزء اجزای مهم تولید و مدیریت زنجیره تامین در بسیاری از شرکت هاست که برای بهبود عملکرد سازمانی آن ها هستند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای و مقالات گوناگون معیار های مهم در انتخاب تامین کنندگان را شناسایی کرده، سپس از طریق پرسش نامه و به روش دلفی و آزمون پارامتری (t-test)، تعداد 10 شاخص های کلیدی مورد شناسایی شده است که این شاخص ها با همگرایی قابل قبول طبقه بندی گردیده و به صورت پرسشنامه دیمتل در آمده و مجددا آن را بین 20 نفر توزیع کرده و سپس با استفاده از روش dematel اقدام به بررسی روابط بین شاخص ها و میزان تاثیر گذاری معیار های انتخاب تامین کننده گان پرداخته شده است. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که درک عدم تعادل بازار از تاثیر گذاری بیشتر و بهبود کیفیت از تاثیر پذیری بیشتری برخوردار است. دام به بررسی روابط بین شاخص ها و میزان تاثیر گذاری معیار های انتخاب تامین کننده گان پرداخته شده است. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که درک عدم تعادل بازار از تاثیر گذاری بیشتر و بهبود کیفیت از تاثیر پذیری بیشتری برخوردار است. فرمت فایل: Pdf