شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 24,715
بازدید دیروز: 21,359
بازدید کل: 152,018,044
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 79
کاربران حاضر: 79
استفاده از روش دیمتل برای توسعه معیار های انتخاب تامین کننده
چکیده:

در سال های اخیر توجه و تاکید زیادی بر اهمیت انتخاب تامین کنندگان شده است. انتخاب و ارزیابی موثر تامین کنندگان مسئولیت مهمی است که باید همواره مد نظر مدیران خرید قرار گیرد. حیاتی بودن امر انتخاب تامین کنندگان به واسطه اثراتی است که بر عناصر مربوط به محصولات نهایی سازمان ها می گذارد. تامین کنندگان جزء مکمل فرآیند زنجیره تامین یک سازمان می باشند و مدیریت عرضه کنندگان به دلیل اینکه آنان جزء سازمان محسوب نمی شوند، نیازمند مهارت تخصصی در مذاکره است. تصمیمات انتخاب تامین کننده دقیق و موثر جزء اجزای مهم تولید و مدیریت زنجیره تامین در بسیاری از شرکت هاست که برای بهبود عملکرد سازمانی آن ها هستند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای و مقالات گوناگون معیار های مهم در انتخاب تامین کنندگان را شناسایی کرده، سپس از طریق پرسش نامه و به روش دلفی و آزمون پارامتری (t-test)، تعداد 10 شاخص های کلیدی مورد شناسایی شده است که این شاخص ها با همگرایی قابل قبول طبقه بندی گردیده و به صورت پرسشنامه دیمتل در آمده و مجددا آن را بین 20 نفر توزیع کرده و سپس با استفاده از روش dematel اقدر سال های اخیر توجه و تاکید زیادی بر اهمیت انتخاب تامین کنندگان شده است. انتخاب و ارزیابی موثر تامین کنندگان مسئولیت مهمی است که باید همواره مد نظر مدیران خرید قرار گیرد. حیاتی بودن امر انتخاب تامین کنندگان به واسطه اثراتی است که بر عناصر مربوط به محصولات نهایی سازمان ها می گذارد. تامین کنندگان جزء مکمل فرآیند زنجیره تامین یک سازمان می باشند و مدیریت عرضه کنندگان به دلیل اینکه آنان جزء سازمان محسوب نمی شوند، نیازمند مهارت تخصصی در مذاکره است. تصمیمات انتخاب تامین کننده دقیق و موثر جزء اجزای مهم تولید و مدیریت زنجیره تامین در بسیاری از شرکت هاست که برای بهبود عملکرد سازمانی آن ها هستند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای و مقالات گوناگون معیار های مهم در انتخاب تامین کنندگان را شناسایی کرده، سپس از طریق پرسش نامه و به روش دلفی و آزمون پارامتری (t-test)، تعداد 10 شاخص های کلیدی مورد شناسایی شده است که این شاخص ها با همگرایی قابل قبول طبقه بندی گردیده و به صورت پرسشنامه دیمتل در آمده و مجددا آن را بین 20 نفر توزیع کرده و سپس با استفاده از روش dematel اقدام به بررسی روابط بین شاخص ها و میزان تاثیر گذاری معیار های انتخاب تامین کننده گان پرداخته شده است. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که درک عدم تعادل بازار از تاثیر گذاری بیشتر و بهبود کیفیت از تاثیر پذیری بیشتری برخوردار است. دام به بررسی روابط بین شاخص ها و میزان تاثیر گذاری معیار های انتخاب تامین کننده گان پرداخته شده است. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که درک عدم تعادل بازار از تاثیر گذاری بیشتر و بهبود کیفیت از تاثیر پذیری بیشتری برخوردار است.
فرمت فایل: Pdf

کلید واژه: dematel، توسعه معیار های انتخاب تامین کننده، ارزیابی موثر تامین کنندگان، زنجیره تامین
نویسنده(گان): حامد شاکریان (فرستنده)، حسن دهقان دهنوی، علی رضا ناصر صدر آبادی
منبع: کنفرانس ملی پژوهش های مهندسی صنایع در همدان
موضوع: تصمیم گیری
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1393
تعداد صفحات: 12
قیمت (تومان): 3000
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.