یکی از مشکلات شرکت های تولیدی ، انتخاب بهترین سیستم تولیدی با توجه به قابلیت های شرکت ایران خودرو و وضعیت بازار ، رقبا و همچنین وضعیت اقتصادی و سیاسی می باشد. برآورد سازی نیازمندیهای مشتریان با حداقل هزینه به منظور بالا بردن ارزش از مهمترین چالش های سازمان هاست، و سازمان ها به دنبال این هستند که با بکارگیری روش های موثر به این مهم دست یابند. در همین راستا یکی از بهترین سیستم های تولیدی سیستم کانبان که یکی از عوامل کلیدی تولید بهنگام از طریق تولید کششی می باشد. لیکن اغلب سازمان ها در راه استقرار این سیستم دچار مشکل شده و به نتایج مورد انتظار دست نمی یابند.هدف این تحقیق رتبه بندی عوامل موثر بر استقرار سیستم کانبان در خط تولید ایران خودرو می باشد که روش تحقیق از نوع توصیفی ریاضی میباشد و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تکنیک تحلیل شبکه ای فازی میباشد. در این تحقیق عوامل کلیدی موثر بر اجرای موفق سیستم کانبان با استفاده از نظرات خبرگان در 9 عامل اصلی و 74 عامل وابسته دسته بندی شده و با استفاده از تکنیک تحلیل شبکه ای فازی ( fuzzy-ANP )،در نهایت از طریق اجرای مقایسات زوجی بهترین راهکار ، اولویت بندی شد محاسبات از طریق نرم افزار super decision انجام شد. و نتایج حاصل نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که عوامل حمایت مدیریت و مهندسی تولید و آمادگی کارکنان در رتبه های اول تا سوم قرار گرفت و پیشنهاداتی در این راستا تدوین شد. فرمت فایل: Pdf