جهانی شدن فرایندی سیال از تحولات سیاسی و اقتصادی است که ضمن گسترش ارتباطات ، تعاملات فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی را افزایش می دهد. جهانی شدن با مشخصه های یکپارچگی تجارت ، حرکت سریع سرمایه ، تسریع در مبادله ی فن آوری ، پیشرفتهای فنی و نزدیک نمودن اقتصادهای ملی به اقتصادهای واحد و فراملی ، ارائه کننده ی تعریف جدیدی از روابط ، متغیرها و سیاستهای اقتصادی است. جهانی شدن موجب افزایش حجم و نوع مبادلات مرزی کالاها و خدمات و افزایش جریان سرمایه ی جهانی و همچنین تسریع انتقال فن آوری می شود. ایجاد فضای رقابتی از مهمترین و اساسی ترین عناصر برای ورود به فرایند جهانی شدن است. به عبارتی دیگر، ایجاد بستر رقابتی، توجه به صادرات و حذف موانع موجود و به دنبال آن افزایش قدرت رقابت پذیری از مهمترین شاخصهای آماده سازی بستر جهانی شدن است. در این تحقیق ضمن بررسی موضوع جهانی شدن و رقابت پذیری و تبیین ارتباط آنها، رابطه ی رقابت پذیری وصادرات غیر نفتی کشور آزمون شده است. به این منظور از ابزار اقتصاد سنجی و آزمون علیت هایسائو استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون علیت رقابت پذیری و صادرات غیر نفتی نشان دهنده ی عدم وجود رابطه ی علت و معلولی در صادرات غیر نفتی کشور است. فرمت فایل: WORD