بیش از هفتاد درصد از صنایع فعال کشور را کسبوکارهای کوچک تشکیل میدهد که رقابت میان این نوع کسبوکارها بالا می باشد. این نوع رقابت موجب میشود که کسبوکارها برای ایجاد ارزش و تشخیص و بهرهبرداری سریع از فرصتهای بازار و به تبع آن کسب مزیت رقابتی و پیشیگرفتن از رقبا از روشهای گوناگونی استفاده کنند. یکی از راهکارهای پیشروی این شرکتها، توجه به مدیریت دانش و استراتژیهای مرتبط است. این پژوهش به تبیین گرایش به کارآفرینی و عملکرد بازاریابی کسبوکارهای کوچک پرداخته .جامعه آماریپژوهششرکتهای شهرک صنعتی شماره یک اهواز است. از میان این صنایع، سه صنعت غذایی و آشامیدنی، فلزی و خدمات مورد بررسی قرار گرفت. از مجموع 137 شرکت فعال در این سه صنعت، 111 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شد.. برای بررسی فرضیات از روش معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS استفاده شد و برای توصیف دادهها از نرم افزار Spssنسخه 16 استفاده شد و سطح معناداری 0.05 در نظر گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت استراتژیک دانش با ارزشآفرینی و استراتژیهای نوآورانه بازاریابی ارتباط معنادار دارد و همچنین ارزشآفرینی با فرصتربایی و عملکرد مزیتساز کارآفرین ارتباط معنادار دارد و استراتژیهای نوآورانه بازاریابی و عملکرد مزیتساز کارآفرین در کسب وکارهای کوچک ارتباط معنادار دارند. فرمت فایل: PDF