شما هنوز به سایت وارد نشده اید.
جمعه 02 آذر 1403
ورود به سایت
آمار سایت
بازدید امروز: 30,950
بازدید دیروز: 28,942
بازدید کل: 157,632,322
کاربران عضو: 0
کاربران مهمان: 65
کاربران حاضر: 65
کاهش اسقاط قطعات تولیدی به روش شش سیگما
چکیده:
در طول حیات صنعتی، ابزارها / راهکارهای مختلفی به منظور بهبود وضعیت تولید از نظر کمی و کیفی مورد نظر بوده است. کمیت تولیدات صنعتی در ابتدای روند گسترش صنعت، به عنوان پارامتر اساسی جهت ادامة حیات سازمان ها مدنظر بوده است در حالیکه با گذر از زمان، اهمیت کیفیت محصولات برای حفظ بازار فروش به عنوان پارامتر تعیین کننده ای در سرنوشت سازمان ها شناخته شده است. در این راستا، ابزارهای متعددی جهت بهبود این پارامتر اساسی توسط بشر استفاده شده است. در این برهه از زمان که دنیای رقابتی نیاز به برترینها جهت باقی ماندن در شرایط رقابتی دارد، متدولوژی شش سیگما به عنوان روشی سیستماتیک جهت به کارگیری منسجم از ابزارهای مختلف کیفی مطرح گردید. در این متدولوژی سعی بر کاهش انحرافات فرایندها می باشد که اهداف اساسی در به کارگیری آن را می توان در مواردی شامل کاهش تغییرات، کاهش عیوب، بهبود بازدهی، بالا بردن رضایت مشتری و بهبود در مسائل مالی خلاصه نمود. شش سیگما زمانی در صنعت به عنوان یک ابزار قوی و مؤثر کاربرد خواهد داشت که اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه کوتاه مدت یا بلند مدت قادر به بهبود فرایند نباشند. در صورت نیاز به شناخت علل اساسی و مزمن ایجاد انحراف ذاتی در فرایند، استفاده از این روش بسیار مفید است. این مقاله پس از مرور اجمالی بر متدولوژی شش سیگما و ادبیات مربوطه، به تجزیه و تحلیل نتایج حاصله در پروژة عملی تولید قطعات، می پردازد و ضمن رعایت فازها و استفادة بجا از ابزارهای ابن متدولوژی نتایج بهبود حاصل شده را تشریح می نماید.
کلید واژه: شش سیگما، صدای مشتری، چرخه DMAIC، تغییر، عیب، انحراف معیار، سطح سیگما، CTQ
نویسنده(گان): غلام محمد صنعتی، غلام رضا نوروزی
منبع: چهارمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع
موضوع: مدیریت آموزشی
دسته: مقاله کنفرانس
سال انتشار: 1384
تعداد صفحات: 14
قیمت (تومان): 0
بر اساس شرایط و ضوابط ارسال مقاله در سایت مدیر، این مطلب توسط یکی از نویسندگان ارسال گردیده است. در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با تکمیل فرم گزارش تخلف حقوق مؤلفین مراتب را جهت پیگیری اطلاع دهید.