امروزه تغییرات پرشتاب محیطی، توسعه فن آوری، از میان رفتن مرزهای سازمانی و دلایل بیشمار دیگری، اهمیت اتخاذ رویکردی استراتژیک برای سازمانها را بیش از پیش هویدا ساخته است. دفاتر پیشخوان دولت به عنوان نهادی عمومی، با هدف ارائه بخشی از خدمات سازمان های دولتی و غیر دولتی سازماندهی گشته و عمر اندکی از حیات سازمانی خویش را سپری می کند. در این پژوهش با موضوعیت قرار دادن این مسئله، به بررسی مسائل استراتژیک و ترسیم نقشه استراتژی این نهاد، با استفاده از مدل های SWOT و BSC پرداخته می شود. نمونه آماری این تحقیق شامل 85 نفر از مدیران ارشد و کارکنان کمیته راهبری و کانون کشوری دفاتر پیشخوان و نمایندگی های استانی آن می باشد. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است. همچنین بمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق در گام تجزیه و تحلیل سوات، نشان میدهد که سازمان از حیث موقعیت استراتژیک در ناحیه محافظه کارانه قرار دارد. این بدان معناست که باید استراتژیهای تدافعی با هدف خروج از وضعیت فعلی و بهبود آن در اولویت قرار گیرند. از طرفی وجود برخی مسائل و نارسائیهای کلیدی، ضرورت اتخاذ رویکردی جامع برای بازنگری اساسی سیستمها و فرایندهای سازمانی را نمایان میسازد. این مسئله از آنجا اهمیت می یابد، که زمینه تحقق اهداف نقشه استراتژی را نیز میسر می سازد. در انتها نقشه استراتژی سازمان ترسیم و نیز پیشنهادهایی بمنظور بهبود وضعیت استراتژیک دفاتر پیشخوان و تحقق اهداف تعیین شده ارائه گردیده است.