امروزه سازمان ها زمانی می توانند با دیگر سازمان های هم نوع و هم شکل رقبات نمایند که اقدام به تولید محصول و ارائه خدمات با نگاه نواورانه و خلاقانه اقدام نمایند. این امر نشان می دهد که نوآوری امری مهم در جامعه چالشی و پویا می باشد. هر چند که از نوآوری تعاریف مختلفی به عمل آمده است که به نوعی درست است، اما نکته اصلی تمام تعاریف تاکید بر ساخت محصول و ارائه خدمت جدید، فصل مشترک تمام این تعاریف است. در این مقاله به مباحث زیر اشاره خواهد شد؛ 1. آشنایی با مفهوم نوآوری و مولفه های آن 2. آشنایی با عوامل موثر بر نوآوری سازمانی 3. آشنایی با فرآیند خلاقیت و نوآوری در سازمان 4. ویژگی های بارز و متمایز یک سازمان خلاق