در عصر اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی، هر سازمانی با هر اندازه ای، با تغییرات و تحولات سریعی روبروست و باید فعالیتهای خود را طوری برنامه ریزی و مدیریت کند که در محیط متلاطم و بازار به شدت رقابتی موفقیت کسب کرده و تداوم حیات داشته باشد. باتوجه به مفهوم برنامه ریزی استراتژیک، این امر مستلزم بهره گیری از این نوع برنامه ریزی است. چرا که از یک طرف آینده نگر بوده و ازطریق پیش بینی تحولات آتی اقدامات مناسب را تنظیم می کند. ازطرف دیگر گرایش به محیط داشته و ارتباط تنگاتنگ با آن دارد و از این لحاظ می تواند به سرعت از تغییرات محیط با خبر شده و واکنش مناسب و سریع نشان دهد. براین اساس، مقاله حاضر درنظر دارد بعد از اشاره به مفهوم "برنامه ریزی استراتژیک"، تعریف سازمانهای بزرگ و کوچک،به برسی محیط پرداخته و سپس مهمترین عوامل محیطی را معرفی به صورت تطبیقی با هم مورد مقایسه قرار داده ودر آخر به تاثیر این عوامل بر جو سازمانی و ضرورت توجه به آنها در یک محیط پویا بپردازد تا از نتیجه این مقایسه مدلی مفهومی از برنامه ریزی استراتژیک برای سازمانهای کوچک ارائه شود تا آنها نیز در راستای دستیابی به اهداف وکامیابی روزافزون در نظام جهانی از این نوع برنامه ریزی بهره مند شوند. چون اکثر کشورها ی کمتر توسعه یافته در محیط خرد یا کوچک و یا حداکثر در محیط میانی در جهان فعالیت دارند. و سازمانهایی که در محیط کلان کار می کنند خیلی کم و محدود هستند . ولی کشور های توسعه یافته و صنعتی جهان حتی کوچکترین آنها اعم از مالزی در سطح محیط کلان و جهانی فعالیت دارند. پس محیط و عوامل محیطی میتواند بعنوان یک عامل مداخله گر در امر تصمیم گیری دخیل باشد چرا که محیط کنونی، محیط تغییر و دگرگونیهای سریع است. این تغییرات باعث شده است که صاحبنظران در دهه های اخیر، بحثهای گسترده ای را در زمینه ضرورت توجه به عوامل محیطی در زمینه های مختلف بر نامه ریزی استراتژیک مطرح کنند. بنابراین دولت ها و صاحبان دولت هم برای اتخاذ تصمیمات درست و کارآمد در این دنیای پیچیده امروزی باید نسبت به عوامل محیطی شناخت کامل داشته باشند. فرمت فایل: PDF